/ MY POOL 2.0 /

Rabu, 17 Februari 2010

~:: Saya PEMINAT daging KAMBING! ::~

Petikan ini di 'copy' dari blog '
Untuk pengetahuan semua, pemilik blog ini telahpun meninggal dunia pada 7 February 2010 yang lalu. Al-Fatihah untuk beliau. Al-Fatihah.......

TERAPI KAMBING
Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat,     khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.
Pengurai Kolestrol Tepu

Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

1)Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).

2)Kolestrol daging lembu dan ayam.

3)Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.

4)Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.

5)Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.

6)Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.

7)Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.

8)Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.
Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas.
Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja.
Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung.

Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging berger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.

Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.

Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.


WALLAHUALAM..
Begitulah kesahnya pasal kambing ni..lepas ni boleh la makan daging kambing..tapi kalau makan tu biarlah ikut sunnah Rasulullah SAW...jgn lebih2 sgt..so lepas ni boleh la makan asalkan ia halal...


Rabu, 10 Februari 2010

~:: dinner @ chili's!.. ::~



Sabtu lepas, papa belanja makan malam Chili's.. Yey! Time kasih my dear hubby...
Selepas letih survey hamper CNY yang menarik buat buah tangan untuk kawan papa di Mid Valley... perut kitaorang pun dah minta diisi... terus menuju ke Chili's untuk santapan makan malam.. xsampai 10 minit kitorang dh dapat seat.. maklumlah ramai peminat cili ni. xperlulah nak beratur & menunggu lama.. dapat seat pun startegik, leh posing bergambar... : ) 

Opsss....!! bukan makan cili kat atas tu.... yang bawah ni la... : )


...hmmmmmmmm....


Menu Izz adalah PEPPER PALS® CHEESE QUESADILLA.
Menu Mama Izz adalah SOUTHWESTERN LAMB
Menu Papa Izz adalah FAJITA TRIO


... posing time!!! tengah makan....


... posing time!! dah kenyang....

The conclution... tersangatlah sedapnya!! : )

Selasa, 9 Februari 2010

~:: Doa Seorang Isteri ::~


Dapat dari one of my blogger's blog. Saje nak share di sini...

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan


Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya  suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya..suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..
Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatanKau pandulah aku untuk menarik dirinyakeluar dari terus terlena

Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri..
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk ke arah rahmat Mu Ya Allah
Sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..
Aku buta tanpa bimbinganMu..Aku cacat tanpa hidayahMu..Aku hina tanpa RahmatMu..

Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMuKerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati, Isteri yang dikasihi, Isteri yang solehah, Isteri yang sentiasa di hati..

Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

Khamis, 4 Februari 2010

~:: Apa khabar KYLA?! ::~





31.01.2010 (Ahad)
ALOR GAJAH - 3.45 ptg

Melawat Kyla yang amat kerinduan pada keluarganya yang ter C.H.I.N.T.A. ! Nak masuk sebulan Kyla menjadi tahanan di sana.. : )
Berbekalkan KFC... mak ayah belikan untuk anak bongsunya yang dirindui.. banyak bekalan yang dibawa buat Kyla untuk dijadikan stok ketika kelaparan.
Macam2 ada!! Air beyond dalam botol xlupa juga dibekalkan.
Bowink....! 'Raya cina boleh balik 5 hari je. Dah beli tiket bas.
Ramai kawan join sekali. naik bas, nanti ayah jemput kat puduraya ek!?!'
pesan Kyla pada ayah.

Tepat pukul 5, announcement bergema!
'waktu melawat sudah tamat!!!
Posing bergambar sebelum pulang KL.. 

Rabu, 20 Januari 2010

~:: my fwenz wedd again?? ::~


17.01.2010 (Ahad)
Sentul - Menghadiri majlis perkahwinan Zul & haza... meriah sungguh & semoga bertambah rezeki dan berkekalan sepanjang hayat hendakNYA... tahniah!!

Selasa, 12 Januari 2010

~:: My Frenz WEDD! ::~


10.01.2010 (Ahad)
Putrajaya - Menghadiri majlis perkahwinan jojo & izu.. meriah & amatlah secocok kedua2 mempelai tu.. semoga bertambah rezeki dan berkekalan sepanjang hayat hendakNYA.. Tahniah!!

Isnin, 11 Januari 2010

~::Izz bersama BUGGY CAR ::~


... hmmm... dah lama xupdate blog ni, rase macam ketandusan dan agak kekok nak mengarang cerita.. jalan2 di 1u. Paling seronok bagi Izz adalah pemanduan 4wd Izz bersama buggy car tu la... Excited gile! Yang keletihan? mama & papa Izz yang menolak... Tapi apapun memang seronok berjalan2 nih sambil berwindow shopping.. 1 happy family at 1u... : p

Sabtu, 2 Januari 2010

~:: 1st Recreation 2010 ::~






.... Tahun Baru menjelang tiba... so Sg. Congkak menjadi pilihan.. dekat je dalam 20 minit sampai Sg. Congkak ni, kat belakang rumah je... Sebenarnya Kak ipar baru yang berhajat nak belanja makan malam ikan bakar kat Teratak Ikan Bakar Sri Murni di Bt. 19, Kampug Jawa, Hulu Langat Selangor untuk aktiviti belah malam.

...So, kitaorang mandi-mandi di sebelah petang sambil ber'barbeque' di Sg Congkak dahulu pasal dah nak dekat dah dengan lokasi makan malam tu.. Ayam yang menjadi mangsa barbeque kak ipar baru yang sponsor... Nak maghrib kitaorang pun bertolak menuju ke Teratak Ikan Bakar Sri Murni.

...Best restoran ikan bakar ni.. terdapat banyak jenis tempat  @ port untuk menjamu selera di sini seperti kat atas pokok, terapung atas air sambil duduk bersila ala2 orang jepun (port pilihan paling 'top' kitaorang), di atas bumi yang nyata (dok atas kerusi) ataupun di tepi pokok2 besar & beratap (klu nak privacy). 
Makanan kat sini pun best2 bagi pengemar ikan air tawar. Kat sini pengusaha restoran ini bela ikan air tawar sendiri dan klu nak masak menu ikan trus pilih dari dalam kolam2 yang jiorang ternak ikan2. Ikan talapia, patin, baung, keli dan bermacam2 lagi. Rase masak tomyam pun sedap! pekat!
Tapi satu je kelemahan restoran ni, lambat sket service penerimaan makanan. Kebanyakan pelanggan sudah menempah terlebih dahulu tempat dan waktu untuk mereka dihidangkan makanan.
So, pelanggan yang datang tanpa tempahan perlu menunggu giliran.. siankan, pernah kitaorang tunggu nak dekat 1 jam xsampai2 makanan lagi... 
Inilah penyebab utamanya.. : (

..Gambar2 makan malam dan sesi ber'karok' dah xsempat nak 'snap' pasal sume orang dah kebuluq & teruja selera sampai xingat nak berposing..
so, pinjam kat n3 http://eatwithshaq.blogspot.com/. (minta izin ya.. tq)







note: psssttt... spelling rekreasi tu salah... malas nak edit! abaikan!!

 

Jumaat, 1 Januari 2010

~:: Selamat Tahun Baru ::~

Visit SweetComments.net





... Jalan-jalan tengok bunga api kat BB.... sebelum tu gi jalan2 kat Wangsa Walk & makan di Popeye... dah kenyang baru bergerak ke BB berjumpa dengan rakan2 papa Izz di sana sambil menyaksikan bunga api..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...