/ MY POOL 2.0 /


Rabu, 5 Februari 2014

/ dari Dapurku! Vol. 8- Nasi Arab Kambing Simple! /

Rasa macam teringin nak makan nasi Arab
Ala.. macam Nasi Mandi Mandy tu...
Tapi nak cepat, simple & ade rase a.k.a sedap!

Officemate ade cerita
dia  pernah masak nasi mandy ayam
senang, sume bahan bubuh dalam nasi tu
tutup. Then, tunggu nasi masak
tarra... siap untuk dihidang!
Tapi klu rajin & nak lagi sedap
bagi orang2 yang xbiasa makan nasi tanpa kuah
tambahlah buat kuah kari, dalca, kuah asam ke ke etc..
takut tercekik dok?
Aku? ok je xde kuah pun xpe
diulangi ini resepi Nasi Arab simple dimple k!.. ^^

Seperti biasa..
godek2 dalam resepi HP Androidku
Aneka Nasi
Jumpelah resepi Nasi Arob Arab
So, aku olah resepi tu 
mengikut bahan2, ape yang ade je kat dari Dapurku...

Klu nak ikut betul2
memang bertambah sedaplah rase nasi tuh ^^
tapi mengikut ape je yang ade dalam dapoku
aku skip je, bubuh mane yang ade, tambah mana yang terr ade! haha! ^^


Bahan-bahan Nasi :-

*1/4 sudu teh jintan manis
*1/4 sudu teh jintan putih (xde xbli!)
*1/4 sudu teh bunga cengkih
*1/4 sudu teh buah pelaga
*1/4 sudu teh lada hitam
2 1/2 cawan beras basmathi (aku guna beras cap Rambutan je!) ^^
4 cawan air rebusan ayam (aku guna kiub pati ayam + air)
3 keping daging kambing
1 mangkuk kecil daging cincang Ramlee / hirisan hotdog (aku tambah/olah sendiri)
2 sudu besar susu cair (aku tambah/olah sendiri)
3/4 sudu garam
1 helai daun pandan (aku tambah/olah sendiri)
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
2 bunga lawang
Lobak merah (aku tambah/olah sendiri)
2 sudu besar minyak sapi (aku guna planta)
pewarna kuning (aku guna serbuk kunyit!)

Cara-cara :-

1. Blend kering sampai jadi serbuk bahan bertanda *
(cuci dulu& goreng tanpa minyak sebentar)

2. Cuci bersih beras. Toskan.

3. Panaskan minyak sapi/marjerin atas dapur. Masukkan buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga lawang dan daun pandan.

4. Masukkan bawang besar & bawang putih dihiris nipis hingga kekuningan. Kemudian masukkan serbuk yang telah diblend, daging kambing, daging cincang, hotdog hingga daging agak pejal.

5. Masukkan beras dan gaul sebati.

5. Masukkan stok ayam dan perasakan dengan garam, titiskan pewarna / sedikit serbuk kunyit dan susu cair. Sagatkan lobak mengikut keperluan sukatan.

6. Masukkan periuk ke dalam rice cooker. Tunggu hingga nasi masak seperti biasa.

7.  Hidangkan..





Daging kambing memang feveret Abg Izz & Mamanya! Nom! Nom! Nom! ^^

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...