/ MY POOL 2.0 /


Isnin, 13 Januari 2014

/ Adab Menyambut Jemaah Haji Pulang Dari Mekah /

Balik keje je dalam kul 5.15 p.m
trus buka tv Al-Hijrah
dapat dengar suara je dulu
xsempat nak tengok tv
banyak keje nak disettlekan!!


dalam kul 6.15 p.m. - 6.55 p.m.
kadang2 melekat, tapi selalunya sambil2
dengar+ sambil wat keje
Siaran Cinta Ilmu TV Al-Hijrah

Memang best sangat!
Ustaz & Ustazahnya...

Rugi xtengok!
aku xde Astro pun... T-T
Tapi ade Al-Hijrah
berseri gak hidup aku..
betul! xtipu!^^

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ini isi kandungan sebenar N3 aku... 


Musim haji tahun lepas
Hos Ustaz Harryanto Lokman
suka Ustaz ni, lucu & chomell
ade membincangkan mengenai Adab
Adab menyambut pulang Jemaah Haji dari Mekah
kusyuk + seronok aku mendengarnya

Yelah... mak & ayah nak pulang dah dari Mekah
boleh diaplikasikan pengajaran Adab ni pada mereka
aku sempat gaklah joted down sket..
selebihnye aku search dalam internet engine

Meh aku kongsikan bersama
dalam blog aku yang serba kekurangan ini
Aku sempat aplikasikan kat Mak & Ayah
Dari langkah 1 - 2 je..
sebab sume dah berpecah balik ke rumah masing2
sok nak keje lak tu
dah kul 12.30 malam
masing2 dah letih termasuk mak & ayah...

So...
Ustaz Harryanto ade bagitau
amalan2 yang sunat & sepatutnya diikuti adelah...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Langkah 1 : Bersalaman dengan Jemaah Haji

Bacalah..
“Taqabbalallahu hajjaka, wa ghafara
dzanbaka, wa akhlafa ‘alaika nafaqataka”
Artinya: Semoga Allah menerima hajimu, dan
mengampuni dosamu, dan mengganti nafkahmu.


Langkah 2 :
Minta ibubapa berdoa memohon keampunan untuk
seluruh ahli keluarga, kesihatan yg baik & kesejahteraan
hidup di dunia & akhirat.


Langkah 3 :
Singgah masjid, bersembahyang sunat 2 rakaat.


Langkah 4 :
Solat sujud syukur 2 rakaat di rumah kerana selamat
pulang ke tanahair.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis Rasulullah S.A.W maksudnya : 
Dari Ibnu Umar RA, Rasulullah S.A.W bersabda :

"Apabila engkau bertemu orang haji (yang baru balik haji) maka
bersalamlah dengannya dan berjabat tanganlah dengannya dan

suruhlah dia berdoa memohon keampunan untuk dirimu
sebelum dia masuk ke rumahnya,
maka sesungguhnya dia itu telah mendapat
keampunan Allah Ta’ala
(doanya adalah dimakbulkan)” – Riwayat Al-Imam Ahmad

Rasulullah S.A.W juga ada mengajarkan
supaya orang-orang haji itu sendiri
apabila ia hendak sampai ke rumah,
sunat baginya untuk singgah ke masjid terlebih dahulu
dan melakukan sembahyang sunat dua rakaat.

Dan apabila sampai ke rumahnya pula,
dia bersembahyang lagi dua rakaat
dan berdoa serta bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu Wata’ala
di atas selamatnya dia kembali ke pangkuan kaum keluarganya..

Wallahhu a’lam~

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...