/ MY POOL 2.0 /


Isnin, 25 November 2013

/ Iris Areefa, adik Izz Vol. 2 /

Hmmmm.. dah bleh agak dah...
Iris pun kene chicken pox....!
Cedihnya... huawaaaa...

Ya Allah,
Sungguh besar dugaanMu padaku Ya Allah...
Tapi kuredha Ya Allah..
Kuatkanlah semangatku menjaga Iris, anak kecilku ini Ya Allah..
Sihatkanlah tubuh badannya & kuatkanlah semangat anakku Iris ini Ya Allah
Sesungguhnya, Kaulah yang Maha Penyembuh Segala Penyakit
Amin~

Selang seminggu Izz kembali sihat dari demam campak
Iris dijangkiti demam campak pula.. (macam ayat karangan la plak..!)

Aku perasan yang badan Iris dedar2
Nak tumbuh gigi ke Iris ni? Asyik nampak Iris gosok2 gusi dengan lidah dia

breastfeed pun kali ni Iris macam nak mengigit dengan gusi.

Biar betul? takkanlah 4 bulan baby dah tumbuh gigi??
Betul ade!!
Anak kakak aku! dah tumbuh gigi pada usianya 4 bulan!
Percayalah!!
Interview kakak,
menyatakan bahawa yang dia mengamalkan minuman susu Hi-Goat
sejak dari awal mengandung hingga baby dia sekarang dah 2 tahun.
Allah Maha Besar!

Berbalik dengan cite tadi
mungkinkah Iris nak tumbuh gigi kerana gatal gusinya itu dan badan dia dedar2?!
kejap panas, kejap surut
tanya kat hubbyku, suh dia pegang kepala & badan Iris, dia bagitau, ok je...

dan aku perasan ade ruam setitik dua kat bawah lehernya yang berlipat itew...
mungkinkah chicken pox??
xkot... ruam je nih
pasal xde udara lalu kat leher dia yang dah berlipat dengan dagu


Esoknya, balik dari kerja
pengasuh bagitau yang Iris macam demam je kak..
Hatiku berdebar2,
Sampai rumah, memang panas badannya Iris! trus tukarkan baju lubang2
periksa badan Iris, ade bintik2 kecil. nampak di pelipat peha belakang...
Ade! ade chicken pox yang berair tu juga.... huawaaaaa....
Comfirm yang Iris demam bukan nak tumbuh gigi
dan kompom ruam kat leher Iris itu adalah  
CHICKEN   POX !


Laju jemariku mendail no. hp hubbyku.
Ok, malam ni kita gi hospital..

Jumpe doc
Aku : baby kecil macam anak saya ni biasa ke doc dapat chiken pox ni?
Doc : biasa, common, memang ade baby kene sakit ni. tapi kene jaga rapi
Aku : macamne doc?
Doc : jangan bagi baby garu, klu x nanti masuk bakteria jadi nanah pula, pakai mitten, sapu calamine, klu demam, bagi ubat demam
Aku  : ok, doc , tapi cuti saya dah nak habis ni, macamne ye?
Doc : Xpe saya bagi surat bagitau yang baby ni kene kuarantin. sekurang2nya 7 hari.
Aku  : Ok. Tq doc..

Dan sesi menjaga Iris pula..

Alhamdulillah...
Cuti aku xterusik yang tinggal 3 hari tu.
Kira aku entitle dapat cuti kuarantin.
Tapi mesti dalam surat tu doc tulis perkataan kuarantin cc bagitau.
dengan penuh sabar aku menjaga Iris bagai menatang minyak yang penuh
bersama kerjasama dari Abg Izz selepas pulang dari tabika

Cian Iris.. Iris Kuat! Chaiyookkk!















Iris asyik berdukung!
Dah xleh tinggalkan sekejap2,
menjerit2 kecik! klu lambat, jadik jerit besar!

klu Abg Izz demam ni pun merengek bagitau yang badan dia gatal2
Inikan pula Iris yang belum pandai berkata-kata
hanya melalui tangisan sahaja
dapat menggambarkan yang 1 badannya xselesa
Cian Iris...

nak cari daun bambu pun xtercari2
hati-hati, cc bagitau kadang2 pokok tu orang wat sembah2
pulak dah... trus malas xcari
cari air kelapa je,
kuminum dengan harapan melalui breastfeed
air kelapa itu akan disalurkan jua penawarnya kepada Iris.

Dah 7 hari, tapi..
parut chicken pox Iris belum kering kat area pakai pamper
(sekali dengan xde mood nak gi keje time2 nak raya korban nih!)
gigih gi hospital minta sambung kuarantin
Alhamdulillah, dapat!!
dapat lagi 5 hari cuti kuarantin
dapat pakej cuti Hari Raya Aidiladha sekali!

Doc bagitau jangan bawa gi taska lagi, parut belum kering
takut nanti bleh berjangkit dengan baby lain
appoinment Iris 4 bulan pun dipostponekan
dengan alasan yang sama, cian kat baby2 yang lain,
betul!


Ya Allah,
Kau sembuhkan sakit chicken pox anakku Iris ini
Kuatkanlah badannya
Jauhkanlah dan hindarilah dia dari penyakit2 yang bahaya
Kuhanya menrancang dan Kaulah yang menentukan..
Amin~






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...